Bibliotekets opgave er at gøre borgerne i stand til at udleve deres muligheder
Styrelsen sørger for infrastrukturen, og tilbyder udviklingsmuligheder for de kommunale biblioteker-
Bibliotekerne skal også være styret af efterspørgsel - men vel og mærke efterspørgsel indenfor opgavens målsætning - biblioteksloven opererer med et kvalitetskrav. Så man behøver ikke på det enkelte bibliotek at agere som et Bilka-bibliotek, der er rent efterspørgselsstyret med alene Doktor Frank og Mary Kate og Ashley på hylderne.
Bibliotekerne har en godt brand - "Du kan stole på dit bibliotek"
Det er en udvikling fra bogcontainere til community-center
Vi skal møde folk hvor de er - og ikke bare vente på at de kommer til os. Det gør de først bagefter.
Borgerne forventer måske et filial i hver flække, men i praksis efterspørger de tilbud der er på omgangshøjde, og det kan de små filialer ikke tilbyde.
Bibliotekerne skal indgå nye partnerskaber, og skal stille sig opgaven: "Hvordan kan vi gøre os lækre for de andre"
Markedsføring er også at pakke det helt pænt ind - og servere det ordentling
Det enkelte bibliotek skal markedsføre sig, så der skabes billeder af det biblioteket er i dag og bliver i morgen. På den måde blegner borgernes billede af gårsdagens bibliotek hos brugerne.
Vi skal ud over kanten - primær på webben.
Det er da interessant at mange kommuner har en ny bibliotekspolitik, men det er mere vigtigt om det så betyder, at de så gør noget anderledes, end de gjorde før.
Jens Thorhauge er direktør for Styrelsen for Bibliotek og Medier.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar