
Noter taget af mig (Per) - står helt for egen regning - indeholder det jeg tror jeg har hørt :-)
-----------------------------------------------------------------------------------
Noter taget under oplæg fra Eva Bjerrum, Innovationschef hos Alexandra Instituttet.
Titel: New Ways of Working
Indretning skal ikke bare være pæn
Vidensamfundet dikterer nye måder at arbejde og samarbejde på. Det er nemmere at tale om indretning - end om organisering og proces. Men indretning er afgørende for hvordan vi kan samarbejde på, og hvordan det "at arbejde" defineres. Så den indretning man vælger vil fremme eller hæmme den måde vi har mulighed for at (sam)arbejde på.
Den danske debat om storrumskontorer har været præget af fokus på fysisk arb. miljø. Forenklede og ikke repræsentative storrumsundersøgelser bruges som skræmme-scnenarier og sætter lighedstegn mellem storrumskontorer, øget stress og støj samt fald i produktivitet.
De fysiske rammer - indretningen - kan fremme eller hæmme videndeling. Vi arbejder anderledes end før - videnarbejdere har ikke en ind/ud bakke, der skal være ordnet før man går hjem. Vi arbejder mere og mere væk fra skrivebordet. Derfor skal den fysiske arbejdsplads have fokus på at være et fysisk sted, der fremmer videndeling, og ikke et sted, hvor man kan behandle ind/ud bakken.
Det har stor værdi at være sammen når man arbejder. Man kan høre og overhøre hvad der foregår omkring en - og derved fremmes videndeling af tavs viden. Hvis man kan se og høre hvordan andre arbejder, kan man lære noget af det (ikke kun fra den ældre til den yngre - men begge veje) (Lave/Wenger). Alt arbejde består af såvel interaktion som fordybelse - der skal være mulighed for begge dele. Måske med et læserum eller et fordybelsesrum, hvor man kan læse en rapport eller skrive. Men det er vigtigt at fastslå, at meget arbejde er uformelle møder mellem 2 eller flere.
Ledelsen er signalgiver: Hvis man som ledelse sætter standard ved at have eget kontor (det største måske) med gulvtæpper mv. som statussymbol efterstræber medarbejderne det også. Hvis man som leder viser at man videndeler og samarbejder og er en teamworker bliver det en værdi i virksomheden
Man kan operere med en opdeling frontstage og backstage - hvor man møder lånerne frontstage og har et lånerfrit område backstage. Forskellen i den fysiske indretning kan således tilgodese forskellige måder at arbejde på.
Organisation og indretning skal tænkes sammen. Mobilitet i tid og sted er vigtigt at tilgodese, da man ikke udelukkende arbejder ved skrivebordet. Transportabel it-teknik er vigtige.
Kontorindretning skal bruges strategisk, til at nå nogle mål. Effektiv og indtjening er legale mål, men kan ikke stå alene - Et mål bør også være at skabe rammer for videndeling. De fysiske rammer spiller ind i den måde vi kan samarbejde på. Ens kolleger kan opfattes som ens arbejdsredskab der skal være tilgængelige.
Om miljøerne kan fremme innovation og videndeling afhænger af arbejdsopfattelsen. Hvordan beskriver vi det vi laver? Hvad mener vi er effektivt og hvad beskriver vi som spild af tid. Betragter vi arbejde som et teamwork eller som en enkeltmandsopgave. I en vidensforarbejdende virksomhed er en leders vigtigste opgave at blive forstyrret og afbrudt - hvis arbejde er defineret som teamwork.
Hvorfor en bestemt arbejdsopfattelse( - rod i industrisamfundet -) - arbejdsopfattelse er hvor finder arbejdet sted - hvilke aktiviteter er involveret (læse, formelle møder osv. er rigtigt arbejde) (synge gribe rejse, uformelle møder er ikke rigtigt arbejde)
Nogle eksempler fra de virksomheder hvor Eva Bjerrum har undersøgt indretning, organisering og arbejdsprocesser:
Nordjyske Medier, der tænker en nyhedshistorie distribueret i forskellige medier - og organiserer sig fysisk så denne tænkning tilgodeses.
Unimerco værktøjsfabrik - har støjindkapslet produktionen så udvikling, salg og produktion foregår i den samme fysiske ramme - og giver optimal mulighed for videndeling.
Jyske Bank - vil gerne med deres café-indretning signalere rådgivning frem for betjening.
Danisco - har et innovationsrum kaldet Innovatoriet. Har også nogle mediatorer der kører innovationsforløb med deres forretningsenheder i innovatoriet.
Eva Bjerrum har været med i et Nordisk projekt sammen med Jesper Steen. Her brugte man snapshot-metoden: En skitse laves, der viser hvordan folk omkring f. eks. et kundebord. Man noterer, hvordan de bevæger sig rundt i et tidsrum på 5 minutter. Der er altid stor forskel på det folk siger der sker/siger de gør/ siger de arbejder med, og så det man kan iagttage der faktisk sker.
(Eva var også på besøg hos GRS-Bibliotekerne i december 2005)
----------------------------------------------------------------Noter taget under oplæg fra Vibeke Mygind (Før Fredericia Nu Horsens Bibliotek) -
Titel: Erfaringer fra i-logistik - Fredericia Bibliotek - (1999-2001) -
I-logistik indebar at der blev oprettet en projektorganisation i biblioteket, formålet var at sælge videnstyring.
Kundevendt: Videnstyring kursusvirksomhed informationsovervågning
Videnstyring handler om at-
sikre og anvende den viden man har (1.bølge)
genere og formidle ny visen (2. bølge)
Davenport: Hvad fremmer videnstyring (otte parametre)
Hvordan lærer vi (Kolb) kommer tilbage til det konkrete på et højere niveau (læringsspiral)
Videncirkel: erhverve- udbrede- fortolke- lagre- viden.
Man brugte trillinge coaching. når en opgave var afsluttet:
1) hvad gjorde vi (planlægning/forberedelse/gennemførsel) 2) erfaringer (forretning/projektet) 3) hvad så nu (muligheder/prioritering)
(lidt a la Kolb læringscirkel)
Videndeling - opmærksomhedsfelter:
Konkurrence mellem medarbejdere / mellem biblioteker (holde på sin viden - synliggøre sig for lokale politikere fra bibliotekets side)
Overførsel af viden: ajourføring / sikring / prioritering / øge erkendelse af egen viden
Sikring af den usikre viden: Innovationssnak - møder uden formål
Brug værktøjer der passer til ens egen organisation
---------------------------------------------------------------------
Noter taget under oplæg fra Kalle Nielsen og Annemarie Pinholt Jeppesen, Randers Bibliotek.
Titel: De biblioteksfaglige 23 ting
I Randers havde man oplevet en modreaktion - skal de 23 it-mæssige ting fylde så meget - hvad med alt det vi går og laver nede i udlånet.
Randers holder nu et temamødeforløb om de biblioteksfaglige 23 ting.
En katalysator var at Randers var nødt til at arbejde en periode med vikarer - vikarerne skulle hurtig sættes ind i kutymer og arbejdsgange...
Formålet er at skabe viden, afdække kompetencer og udviklingsmuligheder i udlånsarbejdet. Og genopdage fagligheden.
Man har udarbejdet et excel skema, med info om arbejdsgange m.v.
Og er i gang med at afholde er række temamøder
1) Hvilken betjening kan brugeren forvente
2) Hjælpemidler i betjeningen
3) Miljø/kultur og Kompetencer
Feedback- sparrings- evaluerings- og coaching-kultur
Videndelings- og dokumentationskultur
Ingen kommentarer:
Send en kommentar